tisdag 3 november 2009

Mediekunskapsplanering!

Planering för mediekunskap för 1orna och 2orna!
2orna har kommit gjort public service, en hel del historia och ägandeskap redan!
Det här är formulerat till lärare så ignorera att det står typ "eleverna gör".


Rena G-uppgifter:


• Public service begreppet (för sam A kursen främst)
Skriftlig uppgift

• Historia:
1. Tidningar: besök på sydsvenskan, arbeta med tidning från sydsvenskan, jobba fram en tidslinje med utgång från sydsvenskan material
2. TV: visa klipp från TVs historia, skriftlig uppgift om TVs historia online + webbTV
3. Film: jobba från boken (massmedier) + se filmen ”Wizard of Oz”
4. Radio: Jobba med material från SR
5. Internet: Låt eleverna själva ta reda på internets historia, presentera för varann (ingen inlämning)

• Uppbyggnad och struktur- SV+INT
Ägande- lektion med föreläsning och filmklipp från Berlusconi- Videocracy, Murdoch-Outfoxed och Bonnier-Bonniersagan (TV4)
Återkom till detta under hela momentet


Med chans på högre betyg: Vi kommer ha föreläsningar, två förberedda helklassdebatter och en större inlämning

• Hur historia speglats i media:
-Krig
1. Krigsutbrott: visa tidningsframsidor från krigsutbrott, se om man hittar radiosändningar, tala om hur media hanterades inför Irak kriget (Murdoch)
2. Embedded journalists och begreppet krigsjournalistik: fördelar och nackdelar med embedded journalists och krigsjournalistik- debatt 1
3. Propaganda: föreläsning om propaganda, eleverna ska ta fram en propaganda bild från valfritt krig etc och inför klassen samtala om den- debatt 1
4. ”Vinnarens historia” – debatt 1

-Typ av filmer och TV serier under olika årtionden- har de följt historia?
Visa klipp- debatt 2
-Reklam- hur har den följt den historiska utvecklingen? Visa klipp- debatt 2

• Skillnaden mellan att ha få och många massmediekanaler
Debatt i helklass- debatt 2

• Utanför västvärlden
Skriftlig fördjupningsuppgift: att leva i censur
Leta information själv. Var källkritisk.
Hitta svagheter och styrkor med censur i ett specifikt land och ta reda på hur censuren ser ut i det landet. Hur är det att leva i sådan censur? Leta fram artiklar, dokumentärer etc.
Ex: Kina, Iran, Nord Korea, Burma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar